4. sezona Nagib na oder >> v procesu >> poletni odmor

posted in: Uncategorized | 0

 

Nagib je bil ustanovljen leta 2005 kot prvi mednarodni festival eksperimentalnega giba in sodobnega plesa v štajerski regiji ter v tem obdobju prešel skozi najrazličnejše produkcijske in kuratorske procese ter oblike. S 4. sezono sodobnih uprizoritvenih umetnosti “Nagib na oder” predstavljamo trenutni format ter hkrati nadaljujemo njegovo že skoraj petnajstletno dediščino. 

V dekadi in pol oziroma že od same ustanovitve naprej smo se (na)gibali skozi različne estetske in vsebinske zasnove večdnevnega festivalskega druženja, nato smo koncept festivala zamenjali s konceptom parkourja in se poglobili v ustvarjalne procese ter drugo največje mesto postavili kot umetniško vadbeno polje. V zadnji “štiriletki” pa smo enkratno dogajanje prestrukturirali v celoletni program kot prvi poskus oziroma sezono sodobnih uprizoritvenih umetnosti v Mariboru nasploh do sedaj. Vseskozi smo si prizadevali za aktivno vključevanje publike kot pomembnega kritičnega akterja, za kar smo tudi razvijali vrsto formatov – od radijskih zapisov, kritiške šole pisanja, do letošnje platforme “Razstavljanja predstav”, skozi katere si prizadevamo na raznorazne načine premišljevati tako odrski del oziroma gostujoče predstave in metodolologije ustvarjanja kot tudi odpirati prostor refleksiji in kritiki.
V letih 2017/2018 sta se poleg odrskega programa razvili še dve vzporedni liniji programa, s katerima je Nagib pričel dodatno kreirati (teoretska) srečanja in poglabljati proces s publiko, to sta že zgoraj omenjena platforma “Razstavljanje predstav” ter “Kuratorsko-kritične intervencije”, ki so v letošnji sezoni komunicirale skozi vizualni medij.

 


Pogovorna in razstavna platforma “Razstavljanje predstav”je ponujala različne oblike srečanj, skozi katere so gledalci in sledilci sezone premišljevali ter razpirali lastno senzibilnost, radovednost in mišljenje na podlagi predstav, ki so bile del letošnje sezone. Srečanja so bila razdeljena v dva dela: 1.teoretski uvod kot kontekstualizacijazgodovinjenjein nekakšna predpriprava na gledanje predstav, ter 2.razstavljanje in aktivna refleksija občinstva, vendar ne samo na ravni pogovora, temveč tudi na nivoju vključevanja različnih medijev, ustvarjalnih procesov ter raznoraznih objektov, ki se bodo med drugim jeseni manifestirali v zaključnem razstavnem formatu. S tem pa 4. sezono sodobnih uprizoritvenih umetnosti postavljamo tudi kot razstavo, ki bo na ogled od septembra naprej, v prostorih našega koproducenta Narodnega doma Maribor.

Uvodna in zaključna srečanja smo razvijali okrog vprašanja t.i. “produkcije prostora”oziroma kako misliti prostor, vlogo in pomen prostora v gladališču, performansu in vizualnih umetnostih, umeščanje različnih materialnih in nemateiralnih objektov v prostor, omejitve in pravila prostora, pravila postavljanja, konteksti, itn. Nato so sledila srečanja, ki so razpirala različne teme v navezavi s samimi predstavami sezone, kot na primer: vloga gledalca in razmislek o publiki – kratka zgodovina povezave gledališča in skupnosti: vprašanje recepcije, participatornost, aktivni gledalec, itn. Ob koncu sezone pa so srečanja zaznamovala vprašanja staranja v sodobni družbi, in kako se starajoča se telesa, ki temu ustrezno domnevno izgubljajo svoj produktivni potencial, znajdejo na družbenem robu…

Uprizoritve, okoli katerih smo se nagibali to sezono, so bile mariborska premiera sola “Prva altruistična predstava” Mareta Bulca, ki je kot antipod egoizmu raziskoval altruizem desetletje kasneje po njegovi zadnji solo predstavi »Zadnja egoistična predstava«. Za tem, ko sta se Nagib in njegova umetniška vodja ter kuratorica Petra Hazabent mudila v Salzburgu in Münchnu kot del prvega mednarodnega študija kuratorstva, in ob enem novega mednarodnega koprodukcijskega projekta »Back to the Beautiful «, katerega bomo v jesensko / zimskem delu sezone uprizorili tudi v Mariboru, je “Nagib na oder” 4. sezono nadaljeval s predstavo Sokol! dveh kultnih slovenskih ustvarjalcev, Iztoka Kovača in Janeza Janše, v kateri sta avtorja med drugim preizpraševala ideje o umetnosti in staranju ter človeških mejah.

 

Foto: (spodaj) Nada Žgank, Foto: (zgoraj) Marko Bulc

 

Ob lokalnem programu smo bili, kot zapisano, aktivni tudi mednarodno, in sicer smo lani kot rezultat celoletnega mednarodnega usposabljanja kuratorjev na področju uprizoritvenih umetnosti v Salzburgu in Münchnu izdali eksperimentalno knjižico pod naslovom “Is it worth the trouble?”v izvedbi udeležencev iz Avstrije, Nemčije, Švice in Slovenije. V začetku tega leta pa smo vstopili še v proces kreiranja novega večletnega mednarodno-kuratorskega projekta, ki bo svoj prvi raziskovalni dogodek izpeljal v oktobrskem terminu, zato Pozor!: prihaja Nagibovo premikanje izhodišč (“Shifting baselines”)!

Kot paralelna linija 4. odrski sezoni ter procesu razstavljanja so se, kot že omenjeno, vrstile tudi “Kuratorsko-kritične intervencije”, z namenom razpiranja polja kuratorstva na področju sodobnih uprizoritvenih umetnosti in v skrbi za refleksijo tako lastne umetniške pozicije kot pozicije umetnosti nasploh.
Temu primerno smo najprej intervenirali s pomislekom/vprašanjem, kako danes razumemo koncept “curare”/ “skrbeti za”? Kaj je tisto, za kar (sploh) skrbimo? In, ali je danes kurator še nekdo, ki skrbi za umetniško delo? Kako se vzpostavlja in uporablja kritični potencial organizacij ter kako se v okviru ideje kuratorskega programa izražajo politični odzivi? Ob dejstvu, da kritične institucije na področju umetnosti čedalje hitreje izginjajo, se zdi potrebno odpreti prostor za generiranje novih načinov delovanja in ponoven premislek o kuratorskih praksah, ki se nagibajo bolj v smeri eksperimentalnih pristopov tako v vsebinskem kot političnem smislu. To pa je bila Nagibova misija že od samega začetka, zato vabljeni v naš nadaljni proces!

Kot druga intervencija v seriji, ki jih je oblikovala vizualna umetnica Toni Soprano, je sledila t. i. „provokacija“ s pomenom besede “hospitalité”. „Gostoljubje“ se tukaj veže na zapis filozofa Jacquesa Derridaja, ki meni, da kot družba tega pojma nikdar ne bomo prav zares razumeli. Nekaj, kar Kant nekoč poimenuje “univerzalna pravica”, pri čemer želi izpostaviti, da se o tem kdo je dobrodošel in kdo ne, ne sprašujemo, saj je to pravica vsakega posameznika, je tako skozi čas postalo zmotno in nerazumljivo. Spopad sodobne družbe z “gostoljubljem” pa tako postaja še kako pomembno in aktualno vprašanje, s katerim odpiramo tudi družbeno-politično vprašanje “gostoljublja” v naši družbi nasploh.

Kot tretjo intervencijo po vrsti pa smo tako v kontekstu sezone kot trenutne kulturno-politične situacije ovijali okrog “diskurza in resnice“, ki se navezuje na precej kompleksen Foucaultov koncept z namenom preizpraševanja, kdo je danes tisti, ki govori resnico, ki tvega in ki je lahko neustrašen? Kakšna oblika kritike je sploh še možna in kakšno vlogo ima pri tem umetnost, institucije, …

 

Design by: Toni Soprano

Kuratorska zasnova 4. sezone tudi kot razstave in kritične intervencije tako še vedno ni zaključena, saj zaradi izredno poznih odgovorov s strani financerjev, dodatnega znižanja podpore, zavrženih projektov in poletnega odmora, nadaljujemo proces ter napeljujemo rdečo nit tudi v jesen.

Dragi sledilci sodobnih uprizoritvenih umetnosti, hvala, da spodbujate našo skrb za umetnost, da ste hkrati naš gost in obenem tudi gostitelj, ki skupaj z nami neustrašni hodite po robu!
Naj vas naše kuratorsko-umetniške intervencije navdihnejo tudi čez poletje, na jesen pa se veselimo ponovnega snidenja v peto, kjer bomo nadaljevali ter ob enem na novo uporabili kritičen potencial novih produkcijskih pogojev.

Se vidimo – pod mestom!
Ekipa “Nagib na oder”!

 

Produkcija: Društvo Nagib
Koprodukcija: Narodni dom Maribor
Kuratorska strategija in produkcija: Petra Hazabent
Teksti in odnosi z javnostmi: Anja Bunderla
Vizualne intervencije: Toni Soprano
Teoretska srečanja: Alja Lobnik, Kaja Kraner
Finančna podpora: Ministrstvo za kulturo RS, Mestna občina Maribor 

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.